tag:blogger.com,1999:blog-5471165249630093657.post3992033738988677284..comments2023-04-15T00:17:53.169+02:00Comments on Stadsutvecklingen: Saurons öga övervakar höghusplaner i StockholmOscar Freyrehttp://www.blogger.com/profile/01326693307905397500noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-5471165249630093657.post-81183889666653384582017-02-16T21:47:17.728+01:002017-02-16T21:47:17.728+01:00Arlanda behöver inte en fjärde bana för att ta öve...Arlanda behöver inte en fjärde bana för att ta över Brommas trafik, man behöver bara nyttja den befintliga bankapaciteten bättre, något som Swedavia verkar sakna kompetens till. En billig förlängning av de tre befintliga banorna ökar även kapaciteten. Men Swedavia satsar på köpcentrum, kontor och hotell på Arlanda i stället. Se hur Kastrup klarar fler passagerare med färre banor http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11885Janhttps://www.blogger.com/profile/13455104567219784651noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5471165249630093657.post-45363380840848724612017-02-10T21:55:18.764+01:002017-02-10T21:55:18.764+01:00Andy, Bromma flygplats tar inte bara ett stort fly...Andy, Bromma flygplats tar inte bara ett stort flygplatsområde inom tätt bebyggt område i anspråk utan också dess in- och ut-flygningsvägar som begränsar stadsuppbyggnaden. Flygplatsen ligger som en barriär för utvecklingen av Storstockholm då den ligger för nära stadskärnan! Dessutom vore en satsning på en flygplats på den södra sidan av storstan en utlösande faktor för att sätta igång nödvändiga investeringar av industriell infrastruktur som kan skapa jobb för de som bor på Södertörn. Arbetspendlingen mellan norr och söder måste begränsas för att inte Mälaren skall proppas igen av vägar och annan transportmedel vilket också är en dyr långsiktig lösning på infrastrukturella satsningar. Flygplatsen bör då ligga nånstans mellan 3 till 3,5 mil från stadskärnan för att etablera sig och samtidigt ge plats för staden att kunna växa under överskådlig tid. OFOscar Freyrehttps://www.blogger.com/profile/01326693307905397500noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5471165249630093657.post-67095476454911540772017-02-07T08:56:08.157+01:002017-02-07T08:56:08.157+01:00Allt du säger om LFV stämmer ju, men vad har det e...Allt du säger om LFV stämmer ju, men vad har det egentligen med Bromma som flygplats att göra? Att LFV framhärdar i att det inte går att bygga högt är ju bara trams, som du mycket riktigt påpekar så är det bara 40 msek i radarinvestering som behövs. Att Stockholm ska kunna ha en cityflygplats och samsa det med skyskrapor är en självklarhet! Andyhttps://www.blogger.com/profile/09766792994628098926noreply@blogger.com