Nyheter om kollektivtrafiken

Nyheter om kollektivtrafiken
De senaste nyheterna överst!

2017-12-05
Ändringar i innerstadens busslinjer!
Ny linje, nr 6, har jag redan skrivit om men det blir också ändringar på 69:an, 53:an och 65:an, se textbilden här nedan!





***********


2017-06-05
Nya bilder på Gula linjens kommande T-stationer:

Arenastaden



Hagalund


Hagastaden




Enligt landstinget ska det bara ta 20 minuter från Gullmarsplan till Arenastaden!
Mer info om detta kan ni läsa på SVD



***********************


2017-05-16
En ny grupp ska lista ut hur bussarna i innerstan ska få bättre flyt i framtiden!
Kristoffer Tamsons (M) Trafiklandstingsråd

En svår nöt att knäcka minst sagt!
Läs artikeln hos SVT som finns HÄR


**************************

2017-05-10
Nya Barkarby T-station
Visionsbild över hur Barkarby kan komma att se ut! Bild: White arkitekter

Trafikverket har stora planer på att göra Barkarby till ett nordväst-nav med trafikpunkt för tunnelbanan, pendeltåg och regionaltrafik!
Det är Akallalinjen som ska förlängas till Barkarby och det hela ska stå klart till 2024



************ 

2017-04-24
Nya Röda linjen mellan Älvsjö och Fridhemsplan
har fått klartecken från Stockholms landsting.
Karta: SL

Nästan 10 kilometer lång och 6 nya stationer kommer det att bli längs denna förlängning av röda linjen. Byggstart sker 2022 och trafikstart beräknas till 2035, 13 år!! Detta till en kostnad av 12,6 miljarder kronor (att jämföras med Förbifarten 21 miljarder eller Nya Karolinska 25 miljarder). I Älvsjö kommer tunnelbanan att knytas ihop med den nya Spårväg syd. Ingen station i Marieberg och slutstationen Fridhemsplan känns kortsiktigt! En förlängning till Odenplan med anknytning till Gula linjen hade också varit mer optimalt rent samhällsekonomiskt sett!

Här finns mer info om detta.


***************************




2017-03-30
Förhandlingarna om Sverigeförhandlingen skall bli klara idag!

Över 100 000 nya bostäder till 2035 och tunnelbana mellan Älvsjö och Liljeholmen bland annat!


För mer info om beslutet: 
http://sverigeforhandlingen.se/stockholmsregionen/


****************************


2017-03-21
Klartecken för bussterminalen under
Katarinaberget!

Måndagen 20 mars klubbade kommunfullmäktige igenom till slut för en bussterminal under Katarinaberget. Endast Sd ställde sig emot förslaget. Terminalen är för kollektivtransporter till och från Nacka och Värmdö. Byggstart sker 2019 och terminalen beräknas stå klart 2022.


***********************


2017-03-02
Ny gång- och cykelramp i Slussen

En ny gång- och cykelramp håller på att monteras ihop och ska snart stå längs med sidan på Mc Donalds restaurang. Den är tänkt att användas för gående att ta sig lättare fram från Katarinavägen ner till Slussplan och Stadsgården och förstås vice versa. Cyklar får ledas i gången.


**************************

2016-12-22

Ny busslinje ska knyta samman Hagastaden med Norra Djurgårdsstaden, linje 6.
Stomlinjebuss. Bild: Bussmagasinet

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) och trafikborgarrådet Daniel Hellden (Mp) har kommit överens om den nya 
stombusslinjen 6.  Linje 6 ska bli en tvärförbindelse som börjar i Frihamnen och sträcker sig längs de nya stadsdelarna som växer fram idag fram till Karolinska och eventuellt till Arenastaden.
Detaljerna om hållplatser och exakt linjesträckning är ännu inte klara men klart är det att Keolis garage i Hornsberg kommer att ha kapacitet för de 15 ledbussar som krävs för linjen!
Kartbild: SL


********************




2016-12-17
Ett nytt förslag från mig!
"Tvärbanans östra gren"
Förslaget hänger på om Trafikverket bestämmer sig för att satsa på en kollektivbaserad hängbro där en förlängning av Tvärbanan ingår, det så kallade Österbroalternativet som Yimby lämnade in i våras. Effekten kan bli att ett ringled av spårväg kan bildas enligt kartan här nedan:
Tvärbanans östra gren markerat i rött

Solnagrenens slutstation vid Solna station placerades perifert men den kan komma att effektiviseras rejält om man förlänger banan via Österbron till Sickla station! Vad tycks?
Oscar Freyre 


*******************************


2016-12-15
Kistagrenen byggs ut
beslutade Landstingsfullmäktige igår!
Bygget av Tvärbanans nya gren påbörjas nästa år och 4,9 miljarder kronor och 8 kilometer dubbelspår senare startar trafiken till år 2021 och 2023 (det vill säga etappvis).

Bilder: &Rundquist

*******************


2016-11-25
Äntligen zonfritt!
SL´s nya enhetstaxa börjar gälla från 
9 januari 2017 (efter jultidtabellerna)



*************************** 



2016-11-11
De nya tunnelbanestationerna
presenteras av FUT (Förvaltning för utbyggd tunnelbana)!

Den 9 november började samrådet för utbyggnaden av tunnelbanan mot Nacka och Söderort.
Mer om detta kan ni läsa här: FUT
Där finns det flera länkar till de uppdelade projekten.


******************************


2016-10-26
Karta som visar miljöpåverkan av Östlig förbindelse. Trafikverket

Trafikverket håller miljö-samråd om Östlig förbindelse mellan 18/10 till 8/11
Viktigt att alternativet Österbron nämns i sambandet! 


******************* 

2016-06-23
Nya bussterminalen på Södermalmstorg
och nya linjesträckningar via Medis börjar gälla från och med 24 juni



Bild: Keolis. Ovan: från och med 24/6 stannar linjerna 2, 3, 53, 55, 57, 59 och 76 på Södermalmstorg enligt kartan här. Linjernas sträckning ändras i och med bygget av nya Slussen.



Förtydligande: Hållplats M: Linjer 3, 53, 59, 93, 193, 194 och 195 (söderut). 
Hållplats N: 2, 76 och 96. Hållplats O: 3, 59, 191, 192, 193, 194 och 195 (norrut).
Hållplats P: 2, 53, 76, 93 och 96 (norrut)
Hållplats S: 55, 57, 190, 191 och 192 (söderut)
Hållplats T: 55, 57 (norrut)


Dessa linjer passerar Medborgarplatsen (hållplats Björns trädgård blir dock klar först 8/7). Se karta nedan för orientering av hållplatserna:


Observera att linje 2 och 3 inte har samma hållplatser efter den 8 juli! 
Bild: Keolis  (p.s klicka på bilden för att få bättre upplösning)


P.s Idag är det ett år sedan Keolis öppnade de nya linjesträckningarna i innerstan! Här nedan är en videoklipp från projektet:



Oscar Freyre


***********************


2016-05-11
Politisk överenskommelse mellan Alliansen och Miljöpartiet igår ledde till:


SL-månadskortet (Acceskortet) höjs med 40 kronor och zonerna försvinner!
Höjningen inleds till årsskiftet 2016/2017 och det blir en årlig höjning med 3,3% fram till 2019
Mer info om de nya priserna hittar ni här: Mitt I
Bra att zontaxan försvinner. Det blir enklare och smidigare och det kommer att locka fler resenärer!

En annan positiv nyhet är att överenskommelsen (Alliansen och Mp) bestämt att Tvärbanan till Kista/Helenelund byggs från och med 2017!


***************************


2016-04-14
Ostlänken ska börja byggas 2017
Hoppas det synkroniserar med en flygplats i Södertörn!
Karta: Trafikverket

Byggnyheter skriver idag en artikel med ett uttalande från infrastrukturminister Anna Johansson om ett bygstart av Ostlänken. Här är länken: Byggnyheter (Järnvägsnyheter)


**********************

2016-03-21
Nya bilder på bussterminalen i Slussen
"Katarinaterminalen"


Bilder: WSP, LINK arkitektur och Abako



Enligt ovannämnda arkitektfirman förväntas invigning ske till 2019 om alla tillstånd blir klara!


***********************

2016-01-23
Nya pendeltåget testas i Norrland!
Tågen är tänkt att komma i trafik till sommaren 2017.


****************************


2016-01-11
Liberalerna öppnar för enhetstaxa i SL-trafiken!
Länk: Stockholmsbloggen


******************

2015-12-16
Tvärbanans upphandlingsenhet får stark kritik!
Bild: SL
 "Trafikförvaltningen saknar kompetens för att agera som långsiktig ägare och förvaltare av Stockholms infrastruktur!"  En oberoende revision kritiserar SL för att vara "ett blindstyre när det gäller att se sig efter nya lösningar" 

-De förväntar sig inte att saker ska vara färdiga i tid! Detta är något jag själv kritiserat mastodontföretaget för och det kan allmänheten skriva under på då den senaste kundundersökningen säger att över 40% inte förstår hur Accessytemet (SL´s biljettsystem) fungerar! Det finns helt enkelt ingen konkurrens som pressar kompetensen! Accessystemets avtal går ut om två år så vi får hoppas att det blir ett nytt och enklare hanteringsform.
Tvärbanans signalsystem fungerar fortfarande ej och detta beror på en upphandlingsfel som därmed gjort att hela linjedragningen, från Hammarby sjöstad till Solna, försenas med hela fem år!


Oscar Freyre


**** *****


2015-11-30
Hej, har du också märkt vad konstigt bussarna kör på Söder?

Det hänger ihop med ombyggnationen av Södermalmstorg då man har klippt av Hornsgatans sista bit mot Slussen för bussarna som därmed gör att dessa får ta en rejäl omväg! Linje 55 och 57 kör ner i Söderledstunneln, Folkkungagatan, Rentjernasgatan och katarinavägen ner till Slussen nu! Busslinjerna som trafikerar Skeppsbron har sina hållplatser tillsammans med 2:an mot Norrtull. Linjer som trafikerar Munkbron stannar tillsammans med 3:ans hållplats! Omläggningen pågår fram till 14/12. Nedan en karta över omläggningen:




********************



2015-10-13
Efter två års tystnad börjar Lidingöbanan rulla igen den 24:e oktober! Från den 25-10 går den också enligt tidtabell.

Så här minns man ju gamla "skranglet" på 70-talet! 

Sammankopplingen med Spårväg City vid Ropsten är dock uppskjuten då Alliansen i Landstinget igår stoppade arbetet med den tills vidare för att satsa på tunnelbanan. Planen var att koppla samman banorna till år 2020.



******************


2015-10-12


Bild: Metro

Spårväg City försenas av Alliansen i Landstinget då de vill prioritera tunnelbanan med hjälp av finansiering från Sverigeförhandlingen!
Arbetet med spårvägens förlängning till centralstationen skjuts upp till år 2020!


******************

2015-09-25
Tummen upp för Superbussar!
Superbuss i Malmö. Bild: Bussmagasinet

Svensk kollektivtrafik skriver i sitt remissvar till Transportstyrelsen att säkerheten hos de långa ledbussarna, de så kallade superbussar 24 meter långa, är väldigt högt och att man därför bör prioritera en ökad trafiksatsning av dessa fordon i de större städerna! Efter tester som genomfördes på hållplats Brunnsviken, en av Göteborgs mest trafikerade hållplats, visade det sig att de långa ledbussarna framkallade mindre olyckssituationer jämfört med konventionella bussar. 
"Längre fordon innebär färre fordonsrörelser vilket bidrar till en ökad säkerhet i stadsmiljön." 
Detta kan öppna upp för möjligheten att införa Superbussar i Stockholms läns kollektivtrafik i det så kallade stomlinje-systemet.



*****************************


2015-08-31
Stora nedskärningar för busstrafiken i Storstockholm väntas januari!
Färre bussar kommer leda till glesare trafik med överfulla bussar som konsekvens!

SL pressar entreprenörerna att skära ner deras budget med 250 miljoner kronor per år!
Beslut fattas av Trafiknämnden den 8 september. Keolis har redan skurit ned på sina bussar i innerstan, nu väntas alltså ytterligare mer!
Tillbaka till 60-talets bilism-mentalitet? 

Mer info: Bussmagasinet


**********************




2015-08-02
Framtidens tunnelbanekarta är redan här!

************************* 


2015-07-06
Här är sommarens ersättningstrafik för pendeltågen:




******************************* 


2015-06-02
S vill satsa 300 miljoner för att bygga djupare i Odenplan så att det ska gå att fortsätta Gula linjen mot sydväst (Fridhemsplan - Liljeholmen)! Bra idé då det annars kan bli fråga om att ändra namn på linjen till blindtarmen!
Odenplans nya entré till både T-banan och Citypendeln

Länk till artikeln på DN HÄR


************************ 

2015-05-29
SL´s nya kollektivkarta är här!


*********************** 

2015-05-20
Månadskortets prisstegring sedan 1995



******************* 

2015-05-17 Kampanj mot dyrare SL-biljetter!
Lokaluppror som motsätter sig dyrare kollektivpriser har öppnat en namnunderskriftkampanj på Min-kampanj.nu!
Här är länken: Nej till dyrare SL-kort! 

*********************' 

2015-05-13
Våren blev för dyrt för SL!
Länk till: Dagens nyheter


************************** 

2015-04-21

Enligt Dagens näringsliv: ja till medfinansiering av bussgaraget under Katarinaberget i Slussen!
För mer info läs HÄR


**************************

2015-04-19

Moderaterna vänder i frågan om enhetstaxor i kollektivtrafiken!
En och samma taxa för alla zoner ska diskuteras i Landstingsfullmäktige och beslut väntas fattas till sommaren. Det ska kosta lika mycket att åka från Nynäshamn till Norrtälje som från Odenplan till Rådmansgatan. Vad biljetten kommer kosta ska utredas av "biljettekniker" men klart är det att korta resor blir dyrare.
Detta är något jag förespråkat länge då det är komplicerat för resenärerna att räkna ut vad deras biljetter kommer att kosta i slutändan, så detta är mer än välkommet! :-)

För mer info läs HÄR


Oscar Freyre

***********************************




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

all Posts Plugin for WordPress, Blogger...