måndag 3 september 2018

Mälarsnittet

Mälarsnittet
Härmed presenterar jag mitt förslag för båtpendeltrafik i Stockholm: Mälarsnittet! 
Med ny teknik från svensk elbåtstillverkning kan detta faktiskt kunna bli verklighet!
Båtpendelns sträckning är från Mälarhöjden till Skanstull via 13 stationer/kajer på ca 1 timme. Det innebär att det kan gå 4 båtar i timmen vid rusningstrafik april till november.
Karta: Eniro

Vid andra tider kan båtarna gå en gång i halvtimman. Har man 6 båtar kan de laddas medan de löser av varann. Man kan se Mälarsnittet som en första etapp till ett större system av båtpendlartrafik som kan gå över Riddarfjärden, Hammarbykanalen-Saltsjön, Ulvsundasjön-Stadshuset eller från Fittja-Ekerö-Järfälla.
Inspirationen är från Centerns valbåt "Movitz" från Green City Ferries som är en hybrid.
Centerpartiets el-valbåt MS Movitz (Vasakronan). Foto Stockholmcentern

Företaget Green City Ferries har även en annan båt som just nu visas upp i Oslo. Den är lite större och kan gå upp till 30 knop! Nedan: en videoklipp från testkörning i Värtan.



Länk till Green City Ferries 

Nättidningen Ny teknik har en artikel om den svenska innovationen och den viktiga vågbrytningslösningen som el-båtar brottats med, länk här:
Nya elbåten

2018-09-03
Oscar Freyre

2 kommentarer:

  1. Det finns goda möjligheter till båtpendling i Stockholmsregionen, men det är ingen vidare idé. Båtpendling är dyrt, långsamt och kapacitetssvagt. Vill man förbättra kollektivtrafiken får man mer bang for the buck om man satsar på buss, pendeltåg och tunnelbana.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en pessimistisk inställning! Nu finns tekniken och deras båt är tysta, snabba och gör inga stora svall. Med bristen på broar är detta framtiden! Och visst, varför inte satsa på alla fyra transportslag?

      Radera

all Posts Plugin for WordPress, Blogger...