tisdag 7 maj 2019

Hissen vid Brohuset

En vandring till 
hissen vid Brohuset
Liljeholmskajen 2019-05-05


Jag och min fru tog en vandring till Liljeholmskajen och jag tog några bilder på den nya hissen upp mot Årstabron och vägen mot Årstaberg.
Den bestod av två ganska stora hissar med plats för 10 personer i taget per hiss. Konstruktionen fick mig att tänka på vår idé om hissanordning på Österbrons pyloner. 


Ganska rymliga och snabba och fin utsikt. Det tog endast 10 sekunder upp till åttonde våningen!





Gångbron från hissarna till berget. Cykelvänligt och väl tilltaget säkerhetsanordnat!




Utsikt från gångbron mot Kajen 7 (färdig 2022)




Utsikt från gångvägen mot berget.






Brohusets södra sida och mot Årstabron, vars smala fönster påminde om ett fängelses. Sedan tillbaka mot Hissarna.




Bild mot lågdelen av Kajen 6 och i bakgrunden de två färdiga husen Kajen 4 och 5





Bild från kajen mot öster. Höghuset Kajen 6 har efter ett och ett halvt år av byggnation nått hela 10 våningar! I bakgrunden syns även Stockholm One.




Jag skulle tippa på att minst hälften av JM´s kunder är spekulanter. Det är de som trissar upp priserna men när underlaget sviker väljer stora bolag som exempelvis JM att hålla nere på takten och vänta in prishöjningar allt vartefter spekulanternas intressen. Här är en bild från en mäklarfirma i området som säljer en tvåa om 52 m2 för 3,5 mille, kanske inte så jättemärkvärdigt men notera att den lägenheten ligger bara på första våningen av 24!


2019-05-07
Oscar Freyre



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

all Posts Plugin for WordPress, Blogger...