Vad är en Nimby? Del 3 av 3
Fortsättningen på temat om skillnaderna mellan en Nimby och en Yimby
Att förstå helheten
Den utbredda egoismen
Mälarhöjden
är en av Stockholms äldsta villaförorter med anor ända från
1600/1700-talet. För hundra år sedan startade spårvägstrafik till
området men togs bort efter klagomål från de allt mer bilburna
invånarna. Som traditionen bjuder på var också detta område från
början en sommarstugeby som sakta men säkert förvandlats till en
renodlad villaförort för åretruntboende. Mönstret ser man än
idag på många håll. På Värmdö, Ekerö, Huddinge, Haninge,
Vallentuna, Upplands väsby, Österråker och många andra ställen
en bra bit utanför staden kan man med blotta ögat se tidigare
sommarstugor omvandlas till åretruntboende. De nya boenden kräver
sedan att ha kommunalt vatten och kollektivtrafik samt alla de andra
kommunala service och faciliteter som man tycker sig har rätt till.
Efter det tillkommer klagomål på flygplansbuller, motorvägsbuller,
industrirök, vilda rovdjur som de gärna vill ha bort. De vill
varken ha vindkraftverk eller kärnkraftverk i sina vackra nejder men
gärna el!
Det
man inte ser eller blundar för är att dessa ”nybyggare” pressar
sedan på för att göra sina vägar så bilfria som möjligt för
att själva inte störas av trafikbullret. De sätter koner på vägen
och skyltar med bilder på barn för att försvåra passagen så
mycket som möjligt. Därefter dundrar samma människor förbi på
huvudlederna som tar de in mot stadens centrum och då det bildas
köer tar de smitvägarna förbi närförorternas bostadskvarter och
skolor. Inte sällan ser man dessa köra förbi skolor i allt för
höga hastigheter och struntar i genomfartsförbuden och
busskörfälten. Samma människor kör sönder vägbommar i ren
protest och genom civil olydnad markerar man att deras framfart till
sina arbeten är viktigare än allt annat här i världen. Var ligger
medmänskligheten här? Är det nybyggarna som ska få leda
stadsutvecklingen i vår stad? Jag förstår att det är väldigt
lockande med eget hus men man bör
tänka
sig för om det verkligen är det ultimata livskvaliteten man är ute
efter.
Pendlare
från Mälarhöjden är bara ett av hundra exempel på vad ett
bilberoende samhälle utvecklar sig till. Problemet är snarare en
stadsutvecklingsproblematik som berör många storstäder i världen.
Faktum är att vi, som lever och delar på samma stad och ställs
dagligen inför denna problematik, kan faktiskt tillsammans lösa det
här om man övergripligen förstår helheten i sin egen stads
utveckling.
Det
allra första och viktigaste man måste lösa är arbetspendlingen!
Bilberoendet och parkeringsnormen
Att
bygga ut kollektivtrafiken till de nya perifera utkanterna av staden
är kanske inte en omöjlighet, även om det slukar resurser från
andra ändamål, men att få en mer rimlig turtäthet är det desto
svårare. Det är helt enkelt alltför dyrt för en kommun som satsar
stort på utbredd enfamiljsbyggandet jämfört med de skatteintäkter
som flerfamiljshus ger. Detta innebär att bilberoendet och
arbetspendlingen ökar och det sätter i sin tur press på
utbyggnaden av nya motorleder som måste gå genom kommuner som
ligger närmare stadskärnan. Hittills har denna utveckling skett med
förbundna ögon och de givmilda parkeringsnormerna från 60-talet
har uppmuntrat till detta bilberoende som är samhällsekonomiskt
förkastligt. Det är först nu som man upptäckt att den höga
parkeringsnormen gett alldeles för lite pengar i förhållande till
vad flerfamiljshus inbringar i kommunal inkomstskatt. Mark som
avsetts för bilparkering ger inte lika mycket avkastning som fullt
arbetande stadsmedborgare som utnyttjar samma plätt!
Parkeringsnormen leder också till högre byggkostnader då
byggherrarna måste bygga lika mycket parkering som boende. Ju fler
som bor i ett och samma område är därför mer samhällsekonomiskt
effektivt då man för en mindre penning per kapita kan ge större
turtäthet, bättre omfördelning av diverse kommunalt service och
per automatik korta ner arbetspendlingen. Kommuner som utnyttjar
detta föråldrade system kallas för parasitkommuner då dessa inte
vill bidra med varken större kollektivresurser eller vara med att
finansiera motorlederna vars infrastruktur är just det som tar deras
skattebetalare till sina arbeten i stadskärnan. Dessa kommuner,
eller stadsdelar för den delen också, är negativt inställda till
förtätning och istället uppmuntrar de till villabyggandet i tron
att det ska ge tillväxt i den kommunala kassan. De anser att
kommunen är färdigbyggt och stöder sig på populistiska
tankegångar som går i stil med med att värna om sin natur.
Kommuner som Lidingö, Danderyd, Ekerö, Värmdö och stadsdelar som
Bromma och Spånga är parasiterande områden som drar fördelar av
sin närhet till stadskärnan utan att betala för sig. Mönstret
finns tyvärr på de andra större storstadsområdena i Sverige och
är en söndrande utopi som efter 60–70 års härskande måste få
ett slut för att vi ska få en lönsam och miljövänlig
stadsutveckling!
En Söderort och en Norrort
För
att vi ska få en mer lönsam och miljövänligare utveckling räcker
det inte med att begränsa infrastrukturen för att stoppa
utglesningen av staden. I det långa loppet måste en kraftig
förtätning inbegripa större arbetsplatser och en mer koncentrerad
stadsmiljö utanför den nuvarande stadskärnan. Stockholm har en
tydlig barriär i form av en stor sjö och en djup havsvik som delar
storstaden i två stora förortsområden vars utglesning går mot en
sydlig och en nordlig riktning. De norra delarna har en mer utvecklad
infrastruktur och där finns också över 60% av arbetsplatserna
totalt sett över hela storstadsområdet. Detta innebär att flera
hundratusen arbetare passerar Mälaren och innerstaden då de pendlar
till sina arbeten från söder mot norr på morgonen. På
eftermiddagen går pendlingen åt andra hållet vilket gör att de
kollektiva färdmedlen och motorleder blir snabbt utslitna och
efterhand otillräckliga. Det som effektivast löser
pendlingsproblematiken är att bygga ut nya stadscentra som avlastar
trycket mot den gamla stadskärnan samt skapar förutsättningar för
en ny näringslivsstruktur med lokalt förankrade arbetsplatser. Ett
centra i söder och ett i norr kommer att minska trafiken över
Mälaren och arbetspendlingen förkortas och vi alla sparar in
miljarder i tid och pengar. Förutsättningarna för detta är att
politikerna drar i direktiven och näringslivet följer efter och att
viljan och samspelet smittar av sig till allmänheten. För att göra
detta möjligt måste man redan nu lägga grunden för den kollektiva
genomfarten på dessa nya stadscentra. En nedläggning av Bromma
flygplats eller en flytt av den till de södra delarna med en
utökning till utrikesflyg är också en viktig förutsättning. Var
dessa centra ska ligga eller utvidgas är en kompromiss mellan
näringsliv och politik, dock vill jag poängtera att det finns gott
om plats då Stockholms totala yta består av 80% grönområde!
En karta från Stockholms handelskammare som visar de bebyggda områdena (grönt), grönområden (ljusgrått) och restriktioner "naturskyddat" (mörkgrått)
En stad är aldrig färdigbyggt
En
Nimby anser ofta att ens stad är färdigbyggd. Om det hade funnits
nimbysar på 40-talet hade vår stad sprungits om av Göteborg, Malmö
och de Baltiska huvudstäderna i fråga om industriell
attraktionskraft och invånarantal. Hur man än ser på sin stad så
är ”färdigbyggdstänkandet” en större fara än hyperinflation
och korruption, två fundamentala infektioner en demokrati kan
utsättas för! Färdigbyggdstänkandet innebär stagnation, fallande
konkurrens- och attraktionskraft och detta leder till
massarbetslöshet som i sin tur leder till sämre allmänna service,
lägre levnadsstandard och bostadsprisfall. Stockholm är Sveriges motor och det faktumet möjliggör det livskvalitet vi har idag.
Tillväxten i vår stad är garantin för våra jobb och genererar en
trygg framtid för våra avkommor.
Stockholms
tillväxt är bland de största i Europa och avvundas över hela
kontinenten. Det är en utveckling som dock inte varar i all evighet
och därför är det viktigt att redan nu förbereda oss på hur vi
kan styra denna utveckling på bästa möjliga sätt då vi
förhoppningsvis lärt oss av tidigare misstag. Alla måste dra sitt
strå till stacken. Stockholm är inte färdigbyggd och kommer aldrig
att vara!
Oscar Freyre 2014-05-14
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar