Vad är en Nimby? Del 2 av 3
Fortsättningen på temat om skillnaderna mellan en Yimby och en Nimby
New York är ett mycket populärt resmål för svenskar. Stadens puls, kulturella variation och imponerande arkitektur är det som lockar men trots det vill svensken inte se sin egen stad som en New York! Varför?
Är vi så unika?
Vid en av de mycket
intressanta debatterna om stadsutveckling som hållits då och då i
Gamla stan uttalade sig en politiker om utformningen av Hagastaden,
som hon uttryckte det skulle vara alltför högt och alltför
skuggigt och mörkt! Att det inte var bra för hälsan av att bo så
mörkt och dessutom skulle det vara blåsigt värre. Jag reagerade på
hennes inställning och svarade kort; ”Bara för att du själv inte
vill bo där behöver det inte betyda att andra inte heller vill? Jag
utgår ifrån att alla inte tycker likadant? Låt folk få tänka
själva inför sina val av boende, ingen tvingar en att bo på en
specifikt förutbestämd plats och man är trots allt ändå vuxen
att avgöra ett sådant val själv! Är det så skuggigt så kan man
väl gå till Hagaparken ett stenkast längre bort?”. Det skulle
inte förvåna mig om Hagastaden blir det mest attraktiva stadsdelen
i Stockholm när den är färdigbyggd så jag är inte ett dugg
bekymrad över skrämselpropagandan som målats upp! Det är just det
här med att ”andra ska hela tiden tänka vad som är bäst för
individen” jag reagerar på. Inte undra på att amerikanerna målar
upp Sverige som den exempellösa socialiststaten. Ett land där all
nybyggnation från trädgårdsaltan till fasadmålning av
fabriksfasaden eller skorstenen är reglerad in i minsta detalj och
där varje avvikelse ses som ett brott mot Jantelagen och bestraffas
lika hårt som skattesmitare på flykt! Bullernivå, parkeringsnorm,
dagisplats och högsta nivå för hälsofarliga bieffekter av trafik-
och industriavgaser ska enligt strikta direktiv avgöra var man får
bygga och var folk ska bo. Som om man har tänkt att dessa stackars
arma människor ska bo där resten av sina liv! Är det inte mer
kostnadseffektivt att säga som det är? -Här har vi byggt så och
med begränsade resurser medan där borta har vi byggt så och det
finns möjlighet till men.....ja, så får man ta ställning till det
själv liksom? Låt marknaden, förutsättningarna och livets gång
sköta den biten och satsa resurserna på att bereda plats för de
kommande generationerna!
Om man nu måste
resonera som denna ovannämnda politiker, som tror sig ha en
politiskt korrekt åsikt, skulle hela Manhattan, Hong Kong, Singapore
ja en hel del städer ute i världen vara så mörka och skuggiga att
invånarna skulle se ut som zombies eller ha blåst bort för länge
sedan! Som om detta inte vore nog så anser hon också att en sådan
stadstruktur är allt för ”ofin” och ”opassande” för oss
Stockholmare eftersom vi är högre stående individer med stora krav
på rekreation och ljusinsläpp...... Herregud, tror hon att vi
verkligen är så unika?
Naturskyddsföreningen som tänker på skalbaggarnas trygghet framför människornas!
Bland åhörarna satt
en representant från Naturskyddsföreningen. Han var rätt ung och
en aning timid för att komma från en av de mäktigaste
stadsmotståndarna som finns i riket men han kom ändå fram till
podiet för att yttra sig om hur hans organisation ser på
stadsutvecklingen i Stockholm. Självklart finns det sällsynta
djurarter bland stadens parker och naturligtvis extremt unika sådana
i de hotade grönområdena runt innerstaden.
Finns det några som
får ens dåliga samvete stiga ur pannan så är det just dessa
skogsmullar! Det föreföll för mig som att det egentligen var synd
att vi byggt stad i ett sådant viktigt ekologiskt område och att
det kanske var bättre, för djur och natur, att riva hela staden och
återföra platsen till moder natur igen. Vi människor är ett
styggt djur som sedan Australopitecus gick på två fötter våldsfört
sig på naturen och snott jaktmarkerna för alla andra djuren, hur
kunde vi? Vi måste tänka på alla dessa skalbaggar, mossor och
fågelarter som hotas av vår framväxt och då Sveriges skogar är
så få och är samtidigt de allra sista ekologiska oaserna i världen
får denna allvarliga massdödsproblematik gå före vår rätt att
fortplanta oss! Allvarligt talat, finns det utrymme för flexibilitet
och förhandlingsvilja i ett sådant resonemang? Ska man vara med och
diskutera stadsutvecklingsfrågor där lösningar måste fram kan man
inte gräva ner huvudet i sanden. Vi är numera mer miljömedvetna än
någonsin tidigare och det finns inga instanser som med berått mod
eller dåligt samvete hugger sig in i en exploateringsiver utan att
förstå dess konsekvenser! Naturskyddsföreningen är en
rikstäckande ideell förening dit folk vänder sig till när deras
överklaganden om kommande byggplaner ej hörsammades. Med en
utgångspunkt som företräder livsvillkoren för att vissa typer av
unika djurarter i samt i omedelbar närhet av tätorter skall
prioriteras framför behoven av bostäder är inget annat än en
snedvriden människosyn!
Deras förhållningssätt
till de 140 000 bostäder som Alliansen presenterade i sitt
bostadspolitiska förslag i vintras var att det skulle kunna byggas
längre ut från staden, bygga i eller invid industriområdena och
däcka över motorvägar men absolut inte ta några som helst
grönområden för ändamålet. Inget ekonomiskt rimligt alternativ
då man måste bygga infrastruktur mot de perifiera områdena utanför
staden och arbetspendeln ökar än mer. Vem vill bo intill fabriker?
Att däcka över motorvägar kostar oerhörda pengar och ger dyra
bostäder. Varför man ser natur vid städers periferi som mer
oviktiga än de innanför tätort var också obegripligt för mig.
Arbetspendling och mer infrastruktur
Detta
med den ökande arbetspendlingen är det allra största urbana
problemet och ett miljöhot som inte går att hejda om man fortsätter
att bygga längre bort från stadens kärna. Hur mycket infrastruktur
man än bygger tillkommer det hela tiden folk som kommer att ha
längre till sina arbetsplatser och när kollektivtrafiken inte
räcker till tar man bilen. Detta är en negativ spiralutveckling som
påbörjades på 50-talet då bilen sågs som den framtida lösningen
på allt. Konsekvenserna blir glada villaägare spridda över stora
bostadsöar omgivna av föredetta orörd natur och som kräver
kommunal service med nya vatten- och elledningar, skolor,
dagisplatser med mera. Shoppinggallerior, outlets och enorma
livsmedelsvaruhus som enbart nås med bil är en typisk amerikansk
modell där de kunnat utnyttja sina enorma ytor och spritt
villaförorterna i all oändlighet. Dock är detta inte någon
hållbar stadsutveckling hos oss och därmed inget man borde
eftersträva, tvärtom. Med förtätning menas inte bara höga hus.
Det är en medveten inriktning för en blandning av olika typer av
bostadslösningar där det nu finns glesa förortsenklaver strax
utanför kärnstaden och på så sätt frambringar det en
åldersspridning och lockar småföretagandet. Detta tillsammans med
ett ökat kollektivtrafikintensifiering är den bästa
samhällsekonomiska lösningen på urban utveckling!
Vi
måste tillbaka till det lilla tänkandet för att kunna tänka stort
och långsiktigt!
Oscar Freyre 2014-05-06
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar