Bromma flygplats
2015-10-20
Fusk av Swedavia avslöjat
Swedavia fuskar med bullermätningar och smyghöjer sin trafikökning från 2,4 milj till 4 milj passagerare per år! Bullertaket kan vara redan nådd! Om ett år ska utredningen om flygplatsens framtid vara klar men Swedavia håller tyst om det ökade trafikfrekvensens nya bullernivåer! Artikel på Mitt i
Nyligen förlorade de i överklagandet mot Norra tornen då de ansåg det störa deras utökade flygsäkerhetszon och signalsystem! Frågan är om det tillsammans med denna avslöjande fusk borde bana väg för misstro av deras fortsatta verksamhet i området som tyvärr hämmar stadsutvecklingen?
Oscar freyre
***********************
Bromma flygplats
2015-10-20
Fusk av Swedavia avslöjat
Swedavia fuskar med bullermätningar och smyghöjer sin trafikökning från 2,4 milj till 4 milj passagerare per år! Bullertaket kan vara redan nådd! Om ett år ska utredningen om flygplatsens framtid vara klar men Swedavia håller tyst om det ökade trafikfrekvensens nya bullernivåer! Artikel på Mitt i
Nyligen förlorade de i överklagandet mot Norra tornen då de ansåg det störa deras utökade flygsäkerhetszon och signalsystem! Frågan är om det tillsammans med denna avslöjande fusk borde bana väg för misstro av deras fortsatta verksamhet i området som tyvärr hämmar stadsutvecklingen?
Oscar freyre
***********************
Bromma flygplats
vara eller icke vara?
Sedan majoriteten i Stockholms stad klargjort att man vill lägga ned Bromma flygplats till 2022 har proteststormen hopat sig bland oppositionen och näringslivet. Men, behövs verkligen flygplatsen?
Dess läge hämmar stadsutvecklingen för staden och omöjliggör en minskning av arbetspendlingen i regionen! Vad finns det för alternativ?
Vad händer med Swedavias kontrakt som löper ut 2038?
Jag ska lägga ut här de positiva konsekvenserna av en eventuell nedläggning så att ni läsare kan få en uppfattning om att idéen faktiskt inte är så dum ändå:
Det bästa med förslaget, förutom att det skapar många nya bostäder, är också att den kan påskynda snabbtågsprojekteringen samt att en ny flygplats kan byggas söder om stan. Det finns visserligen idéer om att utveckla de befintliga flygplatserna; Skavsta eller Kjula (Eskilstuna) men dessa ligger alldeles för långt från staden för att vara intressanta alternativ för långpendlarna. Istället bör man utse ett område betydligt närmare och den bästa platsen anser jag ligger söder om Södertälje kring Himmerfjärden eller strax väster om den, se karta:
Himmerfjärden är en utmärkt inflygningsled och kommunikationerna är utomordentliga med E4 och E20 samt tågförbindelser!
En flygplats söder om stan avlastar arbetspendlingen över Mälaren och skapar nya arbetstillfällen i den mindre industriellt utvecklade delen av stadsregionen. Fler kommuner kan dessutom utnyttja denna flygplats och de kanske kan rent av vara med och dela på kostnaderna. Man har åtta år på sig att projektera fram denna flygplats som dock ej behöver bli större än vad dagens flygplats i Bromma är. Arlandas kapacitet räcker inte till och de har dessutom Miljööverdomstolen emot sig när det gäller utvecklingen av tredje banan och sanering av bullermiljön!
Näringslivet hävdar att Bromma är viktig för ekonomin i Stockholms region. Visst, indirekt drabbar den 1,2 % av den totala arbetskraften (24 000 personer enligt Handelskammaren) i Sverige men den siffran går ju inte förlorad om man hänvisar dem till en annan flygplats eller att ta tåget! Varför ska vi alla andra subventionera de som jobbar här men inte bor här? Man flyttar ju dit jobben finns är ju en gammal slogan!
Snabbtåg är för resten på gång runt om i Europa och här har man en utomordentlig stor chans att påskynda projekteringsutredningen att sammankoppla vår del av snabbspår-systemet med resten av Europa.
Det handlar allt om allt om 14 kommuner som har direktflyg till Bromma. Mycket av deras arbetspendling kan ersättas med snabbtåg!
Det handlar allt om allt om 14 kommuner som har direktflyg till Bromma. Mycket av deras arbetspendling kan ersättas med snabbtåg!
Stadens avtal med Swedavia är ett, minst sagt, märkligt genomförd kontraktshantering då avtalstiden är så lång att den luktar lobbyism långa vägar! Flygplatsen hämmar stadsutvecklingen för en stor del av Stockholms stad och kringkommuner. Inflygningsleden gör att man inte kan/får (länsstyrelsen) bygga högt och bullernormerna stoppar bostadsbebyggelser i hela dess omnejd! På området får det plats mellan 50 000 - 80 000 bostäder och på så sätt kan man förverkliga de mål av bostadsbyggande som både Alliansen och de rödgröna lagt förslag om!
Ovan: Karta över den aktuella flygplatsens enorma areal
Nedan; Miljöpartiets program för bostadsutveckling i Bromma flygplats
Som sagt så är detta inget dumt förslag alls och fram till 2022 finns det rimliga alternativ att ersätta Bromma flyg med en ny och modern flygplats som har framtidens teknik, servicenivå och miljökrav redan från scratch!
Oscar Freyre 2014-10-24
2015-04-18
Bromma flygplats hinderbegränsade ytor
(flygsäkerhetszon)
Den omtalade kartan som visar höjdbegränsningar för höghusbyggen i Stockholm! Man kan ifrågasätta varför zonen är så överdrivet stort? Nya EU-direktiv skulle banta ner den enorma ytan flygsäkerhetszonen utgör men mig veterligen är det denna karta som fortfarande gäller. Som ni ser finns det inte så många platser kvar att bygga högt på eftersom på dessa finns det andra restriktioner som förhindrar, såsom Fortums skorstenar, störningar av Nationalstadsparken och helikoptertransport till sjukhus!
Källa: Transportstyrelsen
När det bestämdes om en ny storflygplats hade man på upploppet tre alternativ: Halmsjön (som blev Arlanda), Jordbro och Skå-Edeby på Färingsö. Jag tycker att Skå-Edeby är OK om nu Bromma stängs (vilket jag hoppas den inte blir). Jag är rätt säker på att riksdagen säger nej att förkorta avtalet - det är trots allt de som bestämmer. 2038 kommer det att finnas en ny generation flygplan som är tystare och bättre än dagens - se bara vad som hänt de senaste 20 åren på den fronten! Och då kanske det inte är aktuellt att lägga ner Bromma av bullerskäl. Dessutom - kan det vara så att om man lägger ner Bromma så minskar behovet av bostäder eftersom en av de allra starkaste lokaliseringsfaktorer som finns i dag är tillgången till flygförbindelser. Och då kanske man inte behöver Bromma. Och så blir det fred på jorden och flyktingströmmarna blir en hanterbar rännil, vilket ytterligare minskar pressen att bygga bostäder på Bromma flygplats.
SvaraRaderaBehovet av bostäder är så stort att en nedläggning av Bromma behövs av enbart den orsaken.
RaderaOch sådär gudomligt stor inverkan på efterfrågan har inte en flygplatsen. Den ombesörjer 2 milj passagerare per år, att jämföra med Arlandas drygt 20.
Sedan är det faktiskt inte rimligt att ha en flygplats blott 3km från stadskärnan, mitt i innerstaden. Redan idag går tåg från Arlanda till Stockholm C som går snabbare än allt annat. Ingen saknar Bulltofta flygplats. Folk åker till Kastrup istället. DET är teknikutveckling!
...och så blir det fred på Jorden! Jo men visst! Ny flygplats och nya tystare flygplan, om det nu ska behövas, söder om söder men vad det har med freden på Jorden att göra kan jag inte få ihop, någon annan som kanske kan? 2038 är ett väldigt långt tidsperspektiv och jag gissar på att ny teknik har gjort dåniga flygplan omoderna och kanske rentav ersatts av Maglevtåg, vem vet? OF
SvaraRadera