Slussen, är det
ett typiskt fall av
I-lands dekadens?
Gången mellan Slussplan och Nackas tåg/buss-terminal (under Östra Pelikanslingan)
Slussen blöder! Ja, så har det varit i minst två decennier men förfallet fortgår som om ingenting händer! Efter två decenniers tjafsande har förfallet kostat hitintills över 1,7 miljarder kronor i tillfälliga renoveringar, arkitekttävlingar och planutställningar. Då har man inte tagit med inkomstbortfall (skattinkomster) från den lilla men välfungerande näringsliv som fanns i området tills för tre år sedan. Slussengallerian med Coop och ett flertal små restauranger och andra näringsidkare fick stänga igen då man trodde att bygget av Nya Slussen skulle sätta igång. Restaurang Strömmen med sin fina och utsiktsberikade uteservering stängde förra året. Frisörsalonger, skomakare, konditor och andra hantverkare som servade folk som passerade eller som arbetade i Slussen fick sina hyreskontrakt upphävda redan till år 2012! Sedan dess har området stått tomt, förutom McDonalds, Ok-macken en grillkiosk och Pressbyrån finns det nu ingenting annat som gör ett besök till Slussen värd namnet.
Ingången till den svunna Slussen Gallerian
Under dessa tre år har debatten om Slussens framtid flödat och accelererat till den grad att den folk-mesiga rödgröna majoriteten i Stadshuset ytterligare skjutit på byggstarten. En plan av Nya Slussen har funnits och demokratiskt beslutats fram sedan tre år tillbaka men de intoleranta motståndarna har hårdknackat satt käppar i de fortsatta planen. Plan B-anhängarna med Benny Andersson, som ju alla vet går vid Slussen varje dag, har medvetet försenat bygget med sina överklaganden då de tror att Nya Slussen kommer att förfula området. De tillhör en kategori av personer som är rädda för förändringar och därför strävar de efter att Slussen, trots sin överkapacitet med en motorvägskorsning mitt i stan, ska byggas om som den är! De har manipulerat bilder och använt det som skrämselpropaganda och tyvärr har de på så vis lyckats få fler anhängare! Bevarelse-romantiker som använder fula tricks för att nå sina "demokratiska mål" helt enkelt!
Våra demokratiska rättigheter har visat sin svaga sida genom att folk missbrukar den till sin spets. Efter valet kom det till en svag majoritet som är livrädda för all sorts av trendiga populistiska vindriktningar och vill inget annat än stryka dessa medhårs för rädslan att tappa väljare.
Är allt detta en konsekvens av ett I-lands demokratiska dekadens?
Jag tillhör en av de som arbetar vid Slussen och ser förfallet varje dag. Ser Benny Andersson det varje dag? Ser bevarelse-ivrarna det varje dag? Ser de styrande i Stadshuset det varje dag?
Nedfarten till Stadsgården stängdes redan för fyra år sedan!
Gamla och stängda restaurang Strömmen och Gula gången nedanför
Katarinahissen är renoverad men är ej i funktion!
Jag och många med mig som arbetar där idag saknar den Slussen med allt den service som fanns tillgängligt då för tre år sedan. Jag och många med mig här hade fullt förståelse att området måste rivas för en ordentlig ombyggnation och som innebar att man måste maka på sig men vi förstår inte varför det har blivit så här? Varför händer det inget än? Istället för att sätta upp skyltar som varnar för rasrisk kan väl politikerna sätta näven på bordet och sätta igång bygget, det är nu eller aldrig. Får någon en balk i huvudet igen kan det gå riktigt illa och då är det stor risk att man gör förhastade åtgärder som ekonomiskt försätter hela staden i knipa!
Lösa balkar och sprickor finns det här och där!
Under dessa två decennier kunde man ha planerat det hela betydligt bättre också. Om man låtit Östra länken få ha byggts färdigt tills nu hade den omfattande trafikomläggningen under byggnationen varit lättare att hantera. Trafikkaoset kommer istället att vara på gränsen till oanständigt under flera års tid! Trots detta vill jag inget hellre än att bygget dras igång ändå och det med detsamma!
Här kommer några bilder och kartor från förslaget Nya Slussen:
Tillfällig bussterminal för Nacka/Värmdö-bussarna
Bussterminalen i Katarinaberget
Politiker, snälla sätt igång bygget NU!
Oscar Freyre
2015-06-30
HD måste ge klartecken till miljödomen, det sker troligen i augusti eller september, men innan dess kan inga stora arbeten starta. Efter domstolsbeslutet ska frågan tas upp i kommunfullmäktige för ett reviderat genomförandebeslut, vilket just nu är planerat till oktober. Därefter borde det verkligen vara full fart framåt.
SvaraRaderaLeo; gäller klartecknet för bussterminalen i Katarinaberget också? Har också hört att Skanska kan bli aktuell för bygget, känner du till det?
SvaraRaderaOm HD inte ändrar underinstansernas beslut (verkar inte troligt), så kommer det inte att behövas en separat miljödomsansökan för terminalen, nej.
SvaraRaderaDäremot är den nya detaljplanen för Katarinaberget långtifrån klar ännu, den ska ut på samråd i oktober/november, villkorat av ett samarbetsavtal med landstinget som inte slutits ännu. Enligt stadens tidplan, som klokt nog (suck...) räknar in alla möjliga överklaganden, dröjer byggstarten där troligen till 2018 eller 2019.
Bilagan till det nya genomförandebeslutet (http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1801540) anger mycket riktigt att Skanska har fått de två största entreprenaderna, ett faktum som konspirationsteoretikerna nog kommer att älska. Ser själv inget konstigt i det, på den svenska marknaden är företagets tillgång till internationell kompetens och breda erfarenhet med komplicerad grundläggning och brobyggnad ganska oslagbar, vare sig man gillar det eller inte.
Nåja, summa summarum är i alla fall att Slussens öde borde vara avgjort en gång för alla om ungefär fyra månader, om inget oväntat inträffar. Bussterminalens vara eller icke vara påverkar inte projektets byggstart i övrigt.
Tanken slog mig just om detta med "konspirationsteorier" som skulle ge ved åt motståndarna, men jag håller med dig, Skanska har ju den kunskapen som krävs för ett sådant komplicerat bergs-arbete! Vi får hålla tummarna att arbetet med Slussen sätter igång om fyra/ fem månader, det vore en lättnad! Tack för din information Leo! Hälsn OF
SvaraRadera