Stockholms getingmidja:
Slussen
Slussen. Bild: Aftonbladet
Stockholm hör till de städer där infrastrukturen upptagit de största kostnaderna för samhällsuppbyggnad sett per capita och kommer så att fortsätta långt framöver!
Staden ligger som den gör, vackert till, bland flera öar med varierande höjdnivåer och olika slags sjöbotten, och gör trafiklösningar till kostsamma ingenjörsprojekt. Geografin är kanske väldigt utmanande för moderna stadsgrundare men en mardröm för dess finansiärer.
Storstaden, med 2,2 miljoner invånare, har dessvärre komplicerat sin säregna trafiksituation ytterligare genom införande av stora naturskyddade områden och har därmed minimerat sina syd/nordgående korridorer till tre passager.
En av dessa passager ligger mitt i stadskärnan och heter Slussen, dess rätta namn borde vara Getingmidjan eller Stockholms flaskhals. Platsen är också den östligaste trafikförbindelse mellan nord och syd och har nu även påbörjat sin 7 år långa och välförtjänta ombyggnation. Vad detta för med sig i trafikkaos har inte undgått någon i staden men ytterst få vet vad dess ekonomiska konsekvenser kommer få för verkan för regionen!
Bilköerna i Söderledstunneln klockan 17 en tisdagseftermiddag (28/6-16)
Sedan starten i januari i år har bilköerna försenat busstrafiken i innerstaden med i genomsnitt 7 minuter per dag. Sedan 24 juni har Katarinavägen stängts av för all trafik och Stadsgårdsledens ramp mot Skeppsbron och Munkbron har följt därefter. All trafik österifrån leds via Folkungagatan-Götgatan via Söderledstunneln (som delats av med betongsuggor) till Södermalmstorg och sedan mot Gamla stan i fyra filer varav två reserverade för bussar. Vid eftermiddagsrusningen denna vecka hade bussarna halvtimmeslånga förseningar och i måndags tog det 40 minuter för linje 2 från Slottsbacken till Slussen. Detta trots att vi är i slutet på juni och trafikintensiteten är därmed lägre än under det övriga året! Mer om hur bussförarna i innerstaden har det just nu kan ni läsa här: Kommunalarbetaren
Stockholms getingmidja. Slussen och Skeppsbron, båda mitt i stan, är den östligaste förbindelse mellan syd och nord för hela regionen! Grön pil: Österbron!
Det är nu min kreativa del av mig som vill att jag på något sätt reagerar, även om jag vet att det är alldeles för sent: "Hade jag varit politiker och suttit i stadsfullmäktige hade jag sett till att bygga Östra förbindelsen innan man påbörjade Slussenombyggnaden. Trafikkaoset hade inte förekommit och ombyggnationen hade tagit en tredjedel av den aviserade tiden. För att inte tala om vad det, i sin tur, skulle ha besparat i spilld arbetstid för en stor del av stockholmarna!" Det sistnämnda är ett faktum som inte finns med i någon ekonomisk analys gällande den totala slutsumman för ombyggnationen. Det finns kanske en liten chans att lösa detta sjuåriga trafikkaos och det är genom att bygga Österbron! Faktum är att detta alternativ är inte bara billigare utan går att genomföra på hälften av den tid som en 6,5 kilometer lång tunnel skulle ta, så varför inte börja utreda det omgående?
Österbron, vy från Skeppsholmen. Bild: Mikael Grahn, Yimby
Nåväl, hoppas vi får en ny och snygg getingmidja sedan då!
Här nedan kommer lite bilder från SL, som har en nyckelroll i denna enorma ombyggnation, om nya bussterminaler och hur området kommer att se ut:
Bussterminalen under Katarinaberget (ev överklagat av fastighetsägare Ole Settergren).
Alla illustrationer: Foster+Partners
Atrium under Katarinavägen. Foster+Partners
Vy mot Katarinahissen. Foster+Partners
Nedan: Översiktsplan av hela Nya Slussen och dess tre nivåer
Kajplan
Mellanplan
Torgplan
Med tanke på stadens sköna men mycket sköra läge hoppas jag
att Sverigeförhandlingen prioriterar Östra förbindelsen-projektet och sätter igång med den så fort som möjligt. Detta vore en välförtjänt insats för alla oss arbetspendlande stockholmare!
Oscar Freyre
2016-06-29
Stockholm hör till de städer där infrastrukturen upptagit de största kostnaderna för samhällsuppbyggnad sett per capita och kommer så att fortsätta långt framöver!
Staden ligger som den gör, vackert till, bland flera öar med varierande höjdnivåer och olika slags sjöbotten, och gör trafiklösningar till kostsamma ingenjörsprojekt. Geografin är kanske väldigt utmanande för moderna stadsgrundare men en mardröm för dess finansiärer.
Storstaden, med 2,2 miljoner invånare, har dessvärre komplicerat sin säregna trafiksituation ytterligare genom införande av stora naturskyddade områden och har därmed minimerat sina syd/nordgående korridorer till tre passager.
En av dessa passager ligger mitt i stadskärnan och heter Slussen, dess rätta namn borde vara Getingmidjan eller Stockholms flaskhals. Platsen är också den östligaste trafikförbindelse mellan nord och syd och har nu även påbörjat sin 7 år långa och välförtjänta ombyggnation. Vad detta för med sig i trafikkaos har inte undgått någon i staden men ytterst få vet vad dess ekonomiska konsekvenser kommer få för verkan för regionen!
Bilköerna i Söderledstunneln klockan 17 en tisdagseftermiddag (28/6-16)
Sedan starten i januari i år har bilköerna försenat busstrafiken i innerstaden med i genomsnitt 7 minuter per dag. Sedan 24 juni har Katarinavägen stängts av för all trafik och Stadsgårdsledens ramp mot Skeppsbron och Munkbron har följt därefter. All trafik österifrån leds via Folkungagatan-Götgatan via Söderledstunneln (som delats av med betongsuggor) till Södermalmstorg och sedan mot Gamla stan i fyra filer varav två reserverade för bussar. Vid eftermiddagsrusningen denna vecka hade bussarna halvtimmeslånga förseningar och i måndags tog det 40 minuter för linje 2 från Slottsbacken till Slussen. Detta trots att vi är i slutet på juni och trafikintensiteten är därmed lägre än under det övriga året! Mer om hur bussförarna i innerstaden har det just nu kan ni läsa här: Kommunalarbetaren
Stockholms getingmidja. Slussen och Skeppsbron, båda mitt i stan, är den östligaste förbindelse mellan syd och nord för hela regionen! Grön pil: Österbron!
Det är nu min kreativa del av mig som vill att jag på något sätt reagerar, även om jag vet att det är alldeles för sent: "Hade jag varit politiker och suttit i stadsfullmäktige hade jag sett till att bygga Östra förbindelsen innan man påbörjade Slussenombyggnaden. Trafikkaoset hade inte förekommit och ombyggnationen hade tagit en tredjedel av den aviserade tiden. För att inte tala om vad det, i sin tur, skulle ha besparat i spilld arbetstid för en stor del av stockholmarna!" Det sistnämnda är ett faktum som inte finns med i någon ekonomisk analys gällande den totala slutsumman för ombyggnationen. Det finns kanske en liten chans att lösa detta sjuåriga trafikkaos och det är genom att bygga Österbron! Faktum är att detta alternativ är inte bara billigare utan går att genomföra på hälften av den tid som en 6,5 kilometer lång tunnel skulle ta, så varför inte börja utreda det omgående?
Österbron, vy från Skeppsholmen. Bild: Mikael Grahn, Yimby
Trafikomläggningar från januari 2016
Nåväl, hoppas vi får en ny och snygg getingmidja sedan då!
Här nedan kommer lite bilder från SL, som har en nyckelroll i denna enorma ombyggnation, om nya bussterminaler och hur området kommer att se ut:
Bussterminalen under Katarinaberget (ev överklagat av fastighetsägare Ole Settergren).
Alla illustrationer: Foster+Partners
Atrium under Katarinavägen. Foster+Partners
Vy mot Katarinahissen. Foster+Partners
Nedan: Översiktsplan av hela Nya Slussen och dess tre nivåer
Kajplan
Mellanplan
Torgplan
Med tanke på stadens sköna men mycket sköra läge hoppas jag
att Sverigeförhandlingen prioriterar Östra förbindelsen-projektet och sätter igång med den så fort som möjligt. Detta vore en välförtjänt insats för alla oss arbetspendlande stockholmare!
Oscar Freyre
2016-06-29
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar