Linbana över Mälaren?
I veckan kom det klart besked om att gå vidare med Linbanan över Göta älv. Går det att bygga en dylikt även i Stockholm?
Kommer Göteborgs framtida symboliska stads-stiliserade vinjettbild att se ut så här? Med Karlatornet och Linbanan som de nya landmärken!
Planen är att linbanan ska gå från Järntorget till Wieselgrensplatsen via Lindholmen och Lundby, en sträcka på ca 2,7 kilometer. Om linbanan blir av kommer den utgöra en stark turistiskt attraktion för Göteborg och ett landmärke att räkna med! I klass med den i London och i La Paz!
Den stora följdfrågan blir då om inte detta fenomenala kommunikationsmedel kan byggas i Stockholm? Varför inte?
Jag har ett förslag om en tänkbar bana som kan gå över Mälaren. Sträckan är från Kungens kurva till Brommaplan via Skärholmen, Bredäng, Fågelsjön-Kärsön och Brommas villastad, en sträcka på nästan 8 kilometer! En sådant kommunikationslinje högt ovan jord skulle knyta ihop norra och södra delarna av Stockholms västra närförorter med varandra på ett billigt sätt! Vad den ska heta? Mälarbanan? se karta här nedan. (Har du ett bättre namnförslag så skriv gärna det till mig!)
Karta över den tänkta sträckningen för Stockholms linbana!
Linbanan kan binda ihop dessa två stora framtida stadsutvecklingsprojekt på ett smidigt sätt. Ovan: 4200 nya bostäder bara i Kungens kurva och nedan översiktsplanen för Brommaplans förtätning med 4000 nya bostäder. Därtill kommer Skärholmen, Sätra och det som börjat kallas för Mälaräng!
Bild: Stockholms stad
Eller vad tror ni?
2017-01-21
Oscar Freyre
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar