söndag 14 oktober 2018

En ny Västerbron?

En ny Västerbron? = En ny tunnelbanebro?
Bild på Västerbron och Pålsundet. C: Foto: Pawel Flato (stockholmibild.se)

Nyligen kom Trafikkontoret ut med att Västerbrons stålkonstruktion är i så dålig skick att bron måste "stambytas" så fort som möjligt! Nu har man dessutom kommit fram till två alternativ: en renovering (ca 900 milj kr) eller en helt ny bro (1 - 1,5 miljarder kr). För mig är detta inget val och när man ändå ska bygga nytt kan man slå två flugor på samma smäll! En ny bro skulle nämligen kunna inkludera den nya tunnelbanesträckningen mellan Fridhemsplan och Älvsjö? Tunnelbanan kan då gå i ett undre däck, såsom i St Eriksbron, eller vid sidan som på Tranebergsbron. Istället för den djupa och svindyra tunneln det är tänkt kan tunnelbanan gå upp i ytläge strax innan Västerbroplan, med en station där (se kartan), gå längs med bron för att sedan dyka ner igen innan Hornstull och inta planerad sträckning mot Liljeholmen.
Om man ser till kostnader kan detta vara det absolut billigaste sättet att slå samman infrastruktur!


Omgjord karta som visar hur tunnelbanesträckningen skulle kunna gå om man bygger en ny Västerbro! Bild: Stockholms läns landsting.

Redan nästa år ska beslut fattas och till dess ska alternativen utredas för 5 miljoner kr, småpotatis jämfört med vad utredningen av Östlig förbindelsens tunnlar gick för: 220 milj kr!


2018-10-14
Oscar Freyre


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

all Posts Plugin for WordPress, Blogger...