Kampen om Stockholms luftherravälde
Så här har grusöken (pampas) i Telefonplan sett ut i drygt 14 år nu. De enda som lyckats flytta in i området avsatt för bostadsbebyggelse är bin!
Som
Coronapandemin bekräftat så är Sverige ett myndighetsstyrt rike
med sina experter och tjänstemän med livslånga karriärer i
statliga och kommunala sektorer. Tjänstemän, som politiker gärna
lämnar över ansvaret till eftersom politikermakt blivit ett av våra
värsta skällsord. Sverigemodellen följs nu noga i utlandet och
visar den sig ha den önskade effekten, vilket många hoppas på just
nu, kan vi då hälsa hem till politiska visioner som berör
stadsutveckling, bostadspolitik och infrastrukturella insatser? Ett
exempel på det är exploateringskontoret och Swedavias kamp om
Stockholms luftherravälde genom Tellus towers-projektet.
Först
ska vi klargöra den snåriga byråkratin kring
stadsuppbyggnadsfrågor: Exploateringskontoret, som ansvarar bland
annat för stadens mark, är direkt underställda
Exploateringsnämnden, som i sin tur är politiskt styrt av
kommunfullmäktige. Sedan har vi Stadsbyggnadskontoret som ansvarar
för den fysiska planeringen av kommunens mark. Det är de som
exempelvis planerar Översiktsplanen, styr detaljplanering av parker,
producerar 3D-visualiseringar och kartor, prövar och beslutar i
frågor om bygglov med mera. De är direkt underställda
Stadsbyggnadsnämnden, som i sin tur har det politiska ansvaret för
bland annat översiktlig planering. Det finns alltså två
myndigheter, som gör i princip nästan samma sak, och som utför de
tjänster som nämnderna ger direktiv om. Dessa båda ”kontor”
befinner sig i kollision med varandra när det gäller Tellus towers.
Det ena kontoret, som har till uppgift att på ett översiktligt sätt
skapa förutsättningar för nya boende åt kommunens befolkning
enligt politikernas vallöften får mothugg av det andra som ser till
att föra Swedavias önskningar att inte få bygga på höjden! Detta
med hänsyn till att Swedavias flygplats i Bromma skulle få problem
med kapaciteten av deras flygtrafik. På vilket sätt detta skulle
ske kan de dock inte uppge men av tradition har det statligt ägda
bolaget motsatt sig all högre bebyggelse inom en radie som inringar
två tredjedelar av Storstockholms befolkning!
Att
två höghus skulle vara ett hinder för en flygplats är
löjeväckande. Ungefär som att dumförklara både piloternas
kompetens som dagens flygtekniska kapacitet? Att sådana problem
lösts i resten av världen är inget de vill ta hänsyn till och nej,
man måste inte uppfinna hjulet på nytt! Det handlar mer om
prestige, traditionellt myndighetsbestämmande och oförmåga att
möta stadens behov av utveckling och tillväxt. En flygplats är
till för att serva stadens invånare och inte för att hämma
stadsutvecklingen! Det är sedan länge känt att staden inte kan
växa mot periferin, det blir kostsamt. Staden måste förtätas där
det redan finns infrastruktur samt spara på utkanternas skogs- och
åkerbruksområden. Detta gör man bäst genom att bland annat bygga
på höjden och med stadskvartersstruktur.
En
annan märklig inställning bolaget har är arrogansen för
miljödebatten som förs inom flygtransporten. Trots att flygplatsen
med all sannolikhet inte kommer finnas kvar efter 2038 anser Swedavia
kunna ha ensamrätt att bestämma över flygtransportens frekvens och
luftherraväldet över Stockholm?
Hur
rimmar detta med Stadsbyggnadskontorets miljönormer?
Efter
en överenskommelse mellan staden och byggbolaget SSM, som är det
aktuella entreprenören för byggandet av tornen, kom man överens om
att den höga exploateringsgraden skulle finansiera ombyggnationen
och överdäckningen av tunnelbanestationen Telefonplan. Detta lades
som ett direktiv i detaljarbetet för översiktsplanen i Telefonplan
hos Exploateringskontoret. Man ansåg att de två höga tornens höga
bostadsbestånd gav byggbolaget finansiella muskler till den
omfattande byggnationen. Nu tvekar syskonkontoret
Stadsbyggnadskontoret att fullfölja överenskommelsen och hotar med
att sänka våningsantalet för att möta Swedavias bisarra krav!
Stadsbyggnadskontoret har av tradition kapat flera höghusprojekt med
hänsyn till kritik från allmänheten. Istället borde en
konstruktiv myndighet som Stadsbyggnadskontoret bredda sin helhetssyn
på stadsutveckling och bostadsproblematiken. Kritiken om att
utseendet skulle störa stadssiluetten kan bemötas genom att man på
ett innovativt sätt dikterar en ny utformning av husen och inte bara
lösa det genom att kapa höghus!
Det
är oroväckande kontraproduktivt, för att inte säga kostsamt för
oss skattebetalare, när två myndigheter motverkar varandra i
stadsutvecklingsprojekt. Det ökar bara på tidsspillan och
byggbolagen hinner gå i konkurs i väntan på ett slutgiltigt
beslut. För SSM´s del har det gått 12 år sedan projektet visades
upp!
Tills
det att denna tidsslöseri och resursslösande kamp mellan myndigheter,
byggbolag och statliga bolag någon gång i en avlägsen framtid
avgörs kommer vi telefonplansbor att fortsätta se denna grusöken
som en symbol för myndighetstyranni. Var i bostadsköns ständiga
problem detta gör för nytta är svårt att förstå men
förhoppningsvis kan ett nytt parti, exempelvis Fria Stockholmare, med stake att rensa i
byråkratidjungeln vinna folkets, inte minst de bostadslösas, gehör?
Återstår
att se!
Den tänkta tunnelbaneentrén till Telefonplan som kan bli ett minne blott.
Bild: Wingårdhs och SSM
Oscar Freyre
2020-04-07
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar