torsdag 19 juni 2014

Slussens pånyttfödelse

Slussens pånyttfödelse
Det är nu till sommaren som det hela börjar!

Efter midsommar kommer allmänheten att börja märka av Slussens ombyggnation på riktigt. Man har redan nu börjat lite grand med grundförstärkningar för själva bygget men nu skall östra pelikanslingan börja plockas isär. Man kan se att Katarinahissens renovering påbörjats....

....och att elledningar dragits fram i stora fyrkantiga rör längs med berget och man har grävt ett djupt hål på trottoaren mitt emot OK-macken där man kan se gatustenarna från 1800-talet.  För trafikanterna märks rejäla köer som börjar redan vid Riddarhustorget och sträcker sig ända fram till Folkkungagatan under eftermiddagsrushen! Nere vid Nackabussterminalen har en del grundarbeten och förstärkningar påbörjats....

Så här såg det ut vid invigningen på 30-talet:


Det har dock under den senaste tiden kommit flera roliga förslag på hur utformningen av Nya Slussen skulle kunna se ut. Som ett ironiskt inslag i den segdragna debatten har några bemödat sig med att skämta om det evighetslånga projektet, här är några av dessa förslag:
Slussen plan C. Coolare än Gröna Lund!

Slussen plan E. Njae...lite för puttig nuttigt kanske?

Slussen plan D. En skateboard-ramp?

Slussen plan P. 
En plan som jag inte sett förut men som är alldeles för orealistiskt i mina ögon! 

Nä, jag håller mig vid plan A, den absolut bästa av alla förslagen och den som kommer att bli av om sisådär sju- åtta år!

Glad Midsommar på er!

Oscar Freyre 2014-06-19

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

all Posts Plugin for WordPress, Blogger...