onsdag 17 augusti 2016

Södertäljebron öppnar igen

Södertäljebron
öppnar för trafik igen
nästa vecka!
Foto: Peter Wickström

Trafikverket tror att bron kan åter vara farbart till nästa vecka men frågorna hopar sig efter denna patetiska incident: hur sårbart är Stockholm egentligen? Räcker det med att spränga sönder bron för att svälta ihjäl staden eller finns det andra vägar/sjövägar in söderifrån som skulle räcka? Tänk om det utbryter en svårbotad epidemi, eller ett kemiskt bombanfall från luften och folk måste fly från stan? Varför prioriteras Förbifarten före denna minimala men livsviktiga infrastrukturella getingmidja?
Diskuteras detta överhuvudtaget?

När man tittar på kartan här nedan så finner man att det finns bara en väg, om man inte räknar med gamla riksettan genom stan, mot de resterande 65% av rikets befolkning som bor söder om Stockholm. Alternativa vägar är via Strängnäsbron och Enköping 60 kilometer från Stockholms centrum fågelvägen (2)! Förbifarten (4) gör definitivt ingen nytta utan Södertäljebron ändå satsar man 30 miljarder på projektet! Ett alternativväg skulle kunna vara "Ösmoleden" (3) mellan E4:an vid Vreta/Hölö och Nynäsvägen eller 225:an mot Vårsta i Botkyrka. Denna väg kan också bli viktig för transporterna från den nya hamnen i Norvik. Allra mest akut är dock att bredda Södertäljebron eller bygga en tunnel under Södertäljekanal (1). Tunneln kan avlasta bron vid tunga transporter och kan vara användbar om en ny flygplats projekteras vid Skanssundet vid Himmerfjärdens norra stränder.

Karta: Google maps

Oscar Freyre
2016-08-17

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

all Posts Plugin for WordPress, Blogger...