onsdag 7 september 2016

Go west

Stadsutvecklingen
goes west!
Projektuppdateringar från Tensta, Rinkeby, Sundbyberg och Hagastaden
Tensta torn. 18 våningar, 55 meter högt och plats för 240 studentlägenheter öppnar till våren 2017!

Idag begav jag mig västerut, eller nordväst för att vara mer precis, för att ta några dagsfärska bilder av byggen som är på gång där. Rinkeby och Tensta är platser jag väldigt sälla besöker, känner inga där tyvärr, och har varit sugen ett tag på att se hur området håller på att förändras. Jag märkte att det är viss skillnad på områdena, kanske inte arkitektoniskt dock, men på folket och miljön. Båda ställena sjuder av torgliv och färska grönsaker och många små butiker som säljer udda varor från hela vida världen. Inget man ser så påtagligt någon annanstans i Stockholm och då inkluderar jag Skärholmen också! 
Hur som helst blev jag glatt överraskad av nybyggnationerna som kommit en bra bit in i sina processer och ombyggnationen av stråken som stärker pulsen på kommersen ytterligare ett steg!
Alla mina bilder är tagna 2016-09-07

Tensta   
Bild tagen utanför Tunnelbaneingången mot torget

Tensta torn mot torget


Rinkeby
En liten del av Rinkebyterrassen (överdäckning av E18) 


Rinkebyterrassen. Bild: Kirsh+Dereka-arkitekter

Vill ni veta mer om Rinkebystråket- och terrassen finns mer i denna länk:



Sundbyberg
Arkaden
(Tobin Properties)
13 våningar, 70 bostadsrätter




Det här är en av de absolut läckraste nybyggnationerna i länet!
Så här kommer entrén att se ut om ett år!
Bild: Tobin Properties


Hagastaden
Hagastaden är den mest spännande projekteringen Stockholm någonsin haft och hör förstås till en av mina absoluta favoriter! Läste nånstans att hela stadsdelens investeringskostnad ligger på 65 miljarder kronor! Då gäller det att det blir snyggt också!

Biomedicum Karolinska institutet


Nya Karolinska sjukhuset

Torsplan (bakifrån) NCC

Torsplan (framifrån)


Elite Hotel (Skanska)

Från sidan ser hotellet lite kapad (avhugget) ut tycker jag. Hade sett snyggare med två eller tre våningar till!


Haga Nova och Norra Tornen Innovationen (Skanska)
"Kronan på verket"



Lyftkranen till Innovationen på plats!

Avslutar med ett par sköna bilder på komplexet från arkitekterna:

Bilder: OMA


Oscar Freyre
2016-09-07




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

all Posts Plugin for WordPress, Blogger...