Stockholm One
Byggs det för lite kontor i Stockholm? Ja, jag fick det intrycket då jag satt och lyssnade på representanter från Värtahamnens "Royal seaport" stora stadsdelsprojekt och Slakthusområdets dito på Handelskammarens event om att kontorsbrist är en flaskhals. Bostadsbyggandet har drastiskt gått ned samtidigt som bristen på kommersiella lokaler och kontor är skriande enligt flera bedömare inom stadsuppbyggnadssektorn. Bland talarna fanns Kristina Alvendal (Royal seaport), Bonnier fastigheter, Kista Science city, Atrium Ljungberg (Slakthusområdet), Joakim Larsson (Stadsbyggnadsborgaråd) med fler.
Man talade om hotet från näthandeln, de skyhöga hyrorna i nyproducerade kontorsbyggnader, kritisk massa för underlag av arbetsplatser och att återskapa kvartersstruktur (stenstad) med restaurang- gym- och kulturliv såsom det finns i city. Självklara saker kan jag tycka men det jag saknade mest att höra var om långsiktiga framtidsvisioner och då menar jag långsiktigt! Vi håller fortfarande med "dutt" här och där. Titta på en satellitbild över östra innerstaden och ni ser att hela Norra Djurgårdsstaden ligger inte organiskt sett ihop med övriga staden. Tre gator sammanbinder hela detta jätteområde och för mig är det inte långsiktigt stadsplanering! Slakthusområdet formas av en enda konsultbolag; Atrium Ljungberg, och den sparsamma exploateringen av området de skissat fram är förödande för en framtida tillväxt i södra delen av staden. Området har utomordentliga chanser att kunna bli ett nav värt namnet med den infrastruktur den omgärdas med. Istället väljer man "dutt" i småskalighetens praxis som råder hos många stadsuppbyggnadskonsulter idag!
Så, svaret på frågan om det råder brist på kontor idag är JA och i framtiden också JA.
Kan bostadsbyggandet räddas av kontorsbristen?
Det beror på om byggnadskostnaderna i det här landet sänks! Det kan, förutom en bättre konkurrens, göras genom att kontorsbyggen subventionerar bostadsbyggen i samma område? Vi återkommer till det.
"En stad i staden", precis så är det! Vill man råda bot på alla hot som bankar just nu på dörren måste man tänka utanför bubblan! Kristina var inne på kluster av företagsområden där man blandar bebyggelsen med bostäder och kulturella komplex, besöksfastigheter, som bidrar till mer liv och puls. Därmed är hon faktiskt inne på rätt spår.
"Idag söker inte folk jobb där jobben finns, idag söker folk jobb där klustren finns!" Med det menar hon att folk söker arbeten efter hur miljön ser ut kring arbetsplatsen och ju tätare ett blandat område är desto större chanser att finna kompetens, utbyta innovationer och växla arbetsmoment, det vill säga större chanser att hitta karriär! Det är så en stad egentligen är uppbyggt, se bara på Kista, vad hände med visionerna? Blandade täta kluster skulle alltså kunna få ned bostadskostnaderna om kontorsbyggen subventionerar själva klustret!
Det är min personliga övertygelse.
Det viktiga, här och nu, är alltså att man planerar stort och långsiktigt. Kluster med blandat bebyggelse är bra men se även till att koppla ihop det med resten av staden och bered plats för framtida tillväxt. Ju mer exploaterat desto svårare för näthandeln att etablera sig eftersom den bygger på avstånd och restidseliminering! Ungdomarna är inte intresserade av att ta körkort, de autonoma bilarna är snart här, enligt dem, de vill bo, jobba och leva nära varandra.
Bygg nu och bygg rätt och hur går det med Spårväg city till Ropsten?
Oscar Freyre
2019-01-25
Den översiktsbild vi sett över Slakthusområdet är nog stadens, inte AL:s. Förhoppningsvis lyckas de få upp höjden på de nybyggnationer som kommer.
SvaraRaderaHoppas det. Men jag är rädd att någon representant i skönhetsrådet eller liknande skulle bli förskräckt och stoppa planerna om man skulle råka skymma lite av Globens utrymme i stadens silhuett från någon obskyr park i söderort.
RaderaDet går en sorts "norm" i att inget får byggas högre än befintliga byggnader! Man har drabbats av status quo syndromet, en rädsla att stöta sig med en spöklik opinion? Man tror att de flesta är emot högre bebyggelse och att luftherraväldet i hela Storstockholm härskas av LFV? Det senare är nått myndigheten försöker sätta begränsningar i stadsplanerare och byggherrar för att skapa arbetsro och slippa rita nya kartor! Det här kommer man att ångra sig om några år och när Bromma flyget stängs har Stockholm redan tappat sin ledande statusroll som landets motor och sprungits ifrån av både Göteborg och Malmö!
Radera