Hur mår Stockholm egentligen?
En visionsbild på Österbron, sedd från Blockhusudden
Det
talas ju hela tiden om hur snabbt Stockholm växer, att staden till
och med växer snabbast i Europa! Man kanske kan höra hur det knakar
men dessa knakningar kommer nog inte från urban växtvärk utan
snarare från gängkriminaliteten i de perifera förorterna. Värken
kommer alltså från tiden då miljonprogrammets bostadsområden
byggdes så långt bort från stadens kärna att pandemiers
rekommenderade säkerhetsavstånd känns som en svårdefinierad
andedräkt i en knökfull tunnelbana. På detta råkade modernismens
ofunktionella utopi om ABC-staden, bilberoende handelscentra och
trafikseparering vara i ropet för dåtidens syn på ”hållbar
stadsutveckling”. En syn som man först nu, allt för sent tyvärr,
börjar ifrågasätta och undvika. 50 år senare hörs värken knaka
och fortfarande chocka de boende i de centrala stadsdelarna. Vad gör
man åt detta i nuläget kan man undra?
Finns det något parti som tar tag i detta på allvar?
Jag
tror att man från politiskt håll insett att mer drastiska åtgärder
krävs men detta stupar på flera anledningar. Bland dessa
anledningar är dålig tajming då bostadspriserna går nedåt och
markpriserna uppåt. Det sistnämnda på grund av planmonopolet och
oseriösa byggaktörer. En annan anledning är politisk turbulens.
Översiktsplaner överges, görs om och bantas ner vartefter
politikerna ser vartåt vinden blåser. Detta ger en kostsam
långsiktig ökning i stadsplanering som inte heller leder till
billigare markpriser.
Den
tredje anledningen är allt högre krav, ljus- och bullernormer,
kostsammare regelverk och längre planprocesser med
handläggningstider som bara gynnar spekulanter och allra minst de
bostadssökande. Här står Stockholm och stampar i decennier medan
knakandet fortsätter. Det är bland annat denna handlingsförlamning
som gör att stadens större företag flyttar ut på grund av brist
på kompetens som inte hittar bostad. Trycket på nya bostäder och
markpriset kommer således från den stora arbetssökande massan som
fortfarande tror att staden blomstrar i en arbetsskapande
evighetsmaskin. Denna ekvation kommer inte att hålla länge till!
Det finns tyvärr även attitydfaktorer som ökar på
handlingsförlamningen.
Myndigheter
som stadsbyggnadskontoret, länsstyrelsen och Luftfartsverket gör
tillsammans med instanser som Naturskyddsföreningen, Samfund St
Erik, Skönhetsrådet och Stockholms stadsmuseum gemensamma insatser
i att stoppa utvecklingen av staden på samtliga nivåer. Målet är
att staden är till för naturen, inte för människor, och att den
är färdigbyggd och bör museibevaras. Det man bortser här är
stadsbornas kommande generationer, vart är det tänkt att de ska ta
vägen? Jo, precis, till de perifera bostadsområdena där
gängkrimininaliteten knakar som mest och där det finns hur mycket
pengar som helst att bygga ny infrastruktur till! En av dessa
myndigheter anser sig vara prioriterad i frågan om vem som ska
anpassa sig till vem. LFV har ensamrätt att bestämma husens höjd
och tycker därmed att det är staden som bör anpassa sig till dem
och inte tvärtom. En annan myndighet är mer mån om att ovanliga
skalbaggar ska ha ett hem och ägnar därför sin tid åt
bostadslöshetnen genom en handrörelse med fjärrkontrollen till
tv´n. Länstyrelsens roll i stadsutvecklingen är obegriplig. En
myndighet som anser att riksintressen och kulturvärden av övergivna
industriområden eller överdimensionerade parkeringshus går före
uppmuntran av tillväxt hör inte hemma i en stad. Hos
stadsbyggnadskontorets tjänstemän finns det de som ser till att
hålla kommunens budget för en ny stadsdel i schack och att störa
de befintliga boendens utsikt med nya hus går absolut inte för sig,
så bygger man inte stad enligt dessa stadsplanerare! Mitt i allt det
här finns det ett gäng på 13 glada skattefinansierade personer som
vet bäst om vad för färg som passar husväggen intill containern i
Skärholmens centrum utan att ha satt sin fot i området.
Vad
är det alla dessa bryr sig om egentligen? Att det knakar i de
perifera områdena? Knappast!
Vad för stad vill vi ha?
Till
botemedel för ”knakningarna” har jag därför låtit komma med
några förslag:
Att
knyta samman de perifera stadsdelarna och göra det möjligt att
strosa och handla mellan dessa. Upplysta parker istället för mörka
gröna kilområden eller ödsliga motorledsgräsmattor. Bygg gator
istället för motorleder mellan stadsdelarna.
Korta
ned planprocessen och öka konkurrensen i byggsektorn. Myndigheter
måste inte tro att folk ska bo resten av sina liv i bullriga
miljöer. Uppmuntra till arkitektonisk variation och bygg
kvartersstad där det lämpar sig.
Vore
det inte rimligt att även göra riksintresse att värna om tillväxt
och utveckling av sin stad?
Inte
minst för att säkra våra barns jobb och bostad men också för
företag och investerare att få tillbaka sin framtidstro?
Tillväxt
för en stad behöver ny strategisk infrastruktur där alla sorters
trafikslag skall inkluderas. Satsningar på infrastruktur bör ske
där förutsättningar och underlaget är som bäst, exempelvis
kollektiva knutpunkter nära stadskärnan. Österbron är ett sådant
exempel. Broförslaget innehåller alla sorters trafikslag och är
billigare än biltunneln. Att bygga för alla ska vara mottot för
morgondagens beslutsfattare.
Finns
det något parti som har alla dessa punkter i sitt program?
Ja,
det finns faktiskt ett som tur är och de heter Fria Stockholmare!
För
ärligt talat, i vilken av dessa två miljöer skulle du helst vilja
strosa i?
Foto: Pawel Flato
2019-04-02
Oscar Freyre
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar